در تکریم ارباب رجوع / «لطفا بدون در زدن وارد شوید»پایگاه خبری تحلیلی شمالغرب
rss صفحهاصلی بینالملل ایران اجتماعی اقتصادی سیاسی ورزشی فرهنگوهنر معرفیاستان شهرستانها ثبتخبر دربارهما تماسباما پیوندها آرشیو

ساعتوتاریخانتشارخبر:9:55 بعد از ظهر--23 / 6 / 1393
گروههایخبری: عناوین کل خبر،،

سخن در ضرورت تکریم ارباب رجوع بسیار شنیده شده است و در ساختار پیچیده جامعه امروز این ضرورت تنها یک روش نیست بلکه راهبردی برای جلب مشارکت مسوولانه افراد است.

به گزارش شمالغرب به نقل از ايرنا، سخن در ضرورت تکریم ارباب رجوع بسیار شنیده شده است و در ساختار پیچیده جامعه امروز این ضرورت تنها یک روش نیست بلکه راهبردی برای جلب مشارکت مسوولانه افراد است و در این بین آن چه اهمیت بیشتر دارد تجلی عملی این راهبرد در بدنه سازمان هاست نه شعارهای نصب شده بر دیوار.

از همین منظر است که با دیدن جمله « لطفا بدون در زدن وارد شوید» روی ورودی اتاق یک مسوول می توان باور داشت که امکان عملیاتی شدن برخی شعارهای کاربردی تکریم ارباب رجوع در عمل وجود دارد.

رییس اداره ثبت احوال گرمی مغان در استان اردبیل با همین جمله پیش گفته در اتاق خود از مراجعه کنندگان استقبال می کند.

البته رعایت نوبت در مراجعه بحث دیگری است که منافاتی با راحتی ارباب رجوع در ورود به اتاق یک مسوول ندارد و «سید رحمان ایمانی » نیز خود بر این باور است که رعایت نوبت حق مردم است که ادا می شود و حذف تشریفات ورودی حق دسترسی ساده آنها است.

ایمانی به عنوان رییس اداره ثبت احوال گرمی مغان اعتقادی به عبارت 'بدون هماهنگی وارد نشوید' ندارد و به خبرنگار ایرنا هم علت آن را این گونه توضیح می دهد که چون از روستاهای دور افتاده و محروم نیز به این اداره مراجعه می کنند باید برای راحتی ارتباط ارباب رجوع با رییس اداره ، این گونه نوشت.

او شان حقیقی رییس یا کارکنان یک اداره را تنها خدمت به مردم در چارچوب قانون می داند و جایگاه خاصی برای آنها تعریف نمی کند و از همین رو می خواهد مراجعه کنندگان بدون رعایت هر گونه تشریفات و هماهنگی به طور مستقیم از موضع بالا دستی با وی در ارتباط باشند.

البته ارباب رجوع ما هنوز خود را بر این موضع بالا دستی نسبت به کارکنان و مسوولان دستگاهها و نهادهای دولتی نمی بیند که این امر ناشی از نهادینه نشدن این جایگاه در بدنه سازمانی و خود مراجعین است.

ایمانی برای تبیین نهادینه نبودن نسبت جایگاه ارباب رجوع با مسوولان و کارکنان دستگاههای اجرایی از خاطره ای سخن گفت که در آن یک مراجعه کننده پس از رعایت نوبت در هنگام ورود جمله «در نزنید» را بر حسب انگاره های ذهنی خود که برآمده از ساختار اجتماعی است «در بزنید» خوانده بود و برای همین دقایقی پشت در باز منتظر مانده بود تا اجازه ورود بگیرد.

گرمی مغان در شمال استان اردبیل است و شاید در برخورد اول با این رویکرد تازه در پذیرش ارباب رجوع این نکته به ذهن متبادر شود که مراجعین اداره ثبت احوال این خطه قابل مقایسه با شهرهای بزرگ نیست.

این نکته درستی است ، اما کارکرد درست جمله « لطفا بدون در زدن وارد شوید » با افزایش مراجعین نقض نمی شود زیرا قید این جمله آن است که هیچ مقام مافوقی پشت در خدمتگزاران خود نمی ماند و ارباب رجوع چنین شانی نسبت به گارگزاران دستگاهها، سازمان ها و نهادها دارند.


انتهای پیام/

اخبار استان اردبیل را اینجا بخوانید

دیدگاههای ارسال شده ، پس ازتأیید توسط مدیر مسئول‌ سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
پیامهایی که حاوی تهمت یا افترا باشد تائید نخواهد شد.
انتشار نظر به معنای تأیید از دید مسئول سایت نبوده و مسئولیت نظرات بر عهده نظردهنده است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب : در تکریم ارباب رجوع «لطفا بدون در زدن وارد شوید» ,
چاپاینصفحهنسخهمناسبچاپ
مطالبمرتبط

پایگاهخبریتحلیلیشمالغرب